Astoņi biežāk uzdotie senioru jautājumi par iepirkšanos internetā
Katrs septītais Latvijas seniors izmanto iespēju iepirkties internetā reizi mēnesī vai biežāk, novērtējot iepirkšanās ērtumu un to, ka preces tiek nogādātas līdz dzīvesvietai, liecina Mastercard un Finanšu nozares asociācijas maijā veiktais Latvijas iedzīvotāju pētījums. Būtiski arī, ka 54 % senioru atzīmē, ka viņiem ir svarīgi, ka preces un/vai pakalpojumi pieejami arī tiešsaistē.
Iepazīsties ar senioru biežāk uzdotajiem jautājumiem un uzzini, kā kļūt par viedpircēju.
- Kāpēc man iepirkties internetā?
Pašlaik esam liecinieki tam, kā strauji attīstās tiešsaistes iepirkšanās — pāris klikšķu, un cilvēks var pasūtīt nepieciešamo preci tiešsaistē, norēķināties ar maksājumu karti un saņemt pasūtījumu, neizejot no mājas. Kā liecina iedzīvotāju aptauja par iepirkšanos tiešsaistē, seniori kā galvenos tiešsaistes ieguvumus min laika ietaupījumu, iespēju ātri salīdzināt cenas, piegādi līdz pašām mājas durvīm, plašāku sortimentu, kā arī to, ka tas palīdz kontrolēt savus pirkumus un izdevumus.
- Ko es varu nopirkt internetā?
Internetā var nopirkt visu to pašu, ko veikalos uz vietas — sākot no pārtikas un medicīnas precēm līdz pat precēm mājai un dārzam. Saskaņā ar pētījuma datiem visbiežāk seniori internetā izvēlas iegādāties medicīnas preces vai pakalpojumus, kuri saistīti ar veselības uzturēšanu, pārtiku un dzērienus, kā arī grāmatas, izglītojošus materiālus un izklaides iespējas.
- Kā es varu samaksāt par precēm, pērkot internetā?
Divas iecienītākās maksājumu metodes internetā ir karšu maksājumi, kā arī drošs savienojums ar internetbanku (BankLink), ko piedāvā daudzi populāri vietējie interneta veikali.
Par karšu maksājumu drošību rūpējas gan karšu izsniedzēji, gan bankas un tirgotāji. Tāpat par savas kartes drošību gādā arī katrs kartes lietotājs. Bankas piedāvā internetbankā ērti ieslēgt un atslēgt tiešsaistes maksājumus kartei. Pirms pirkuma veikšanas ieslēdz drošu e-pirkumu funkciju, bet pēc tam — atslēdz. Uz pirkumiem ar maksājumu karti attiecas karšu maksājumu garantija, kas klientam sniedz iespēju vērsties bankā neautorizētu maksājumu un krāpšanas gadījumā.
Otrs drošais maksājumu veids ir savienojums ar interneta banku. Klients pēc preces vai pakalpojuma izvēlēšanās interneta veikalā tiek novirzīts uz jau aizpildītu maksājuma uzdevumu savā internetbankā vai mobilajā lietotnē. BankLink nodrošina, ka tirgotājs var sagatavot maksājumu uzdevumu tieši pircēja internetbankā un klients var to apstiprināt. Jāņem vērā, ka BankLink pārskaitījums negarantē naudas atskaitīšanu atpakaļ krāpšanas gadījumā. Ja prece vai pakalpojums netiks piegādāts, naudu atgūt ar bankas palīdzību nevarēs.
- Kā atpazīt drošu interneta veikalu? Vai, iepērkoties internetā, kāds nevar nozagt manas kartes datus?
Lai pasargātu sevi no iespējamas krāpniecības vai datu zādzības, rīkojies gudri. Iepazīsties ar pazīmēm, kas liecina par drošu interneta veikalu:
- Pārliecinies, ka izmanto drošu interneta savienojumu. Par to liecina saites priekšā esošais apzīmējums https.
- Maksājumiem nelieto publisku Wi-Fi.
- Pievērs uzmanību vietnes nosaukumam.
- Pārbaudi uzņēmuma kontaktinformāciju un citu pircēju atsauksmes.
- Uzmanies no pārāk vilinošiem un neticami labiem piedāvājumiem.
- Lieto drošus maksāšanas līdzekļus — bankas karti vai savienojumu ar internetbanku.
- Nesaglabā savas kartes datus e-veikala profilā, bet labāk katru reizi ievadi datus no jauna.
- Aizdomu gadījumā iepazīsties ar Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) Melno sarakstu un Aizdomīgo interneta vietņu sarakstu.
- Kādi dati no manas maksājuma kartes ir jāievada pirkuma brīdī internetā?
Veicot pirkumus ar maksājumu karti, jāievada lietotāja vārds un uzvārds, kartes numurs, kartes derīguma termiņš, kā arī kartes otrā pusē norādītais trīs ciparu kods jeb tā sauktais CVC kods.
Lai savu karti varētu lietot maksājumiem internetā, pirms pirkumu veikšanas savā internetbankā aktivizē iespēju maksājumiem tiešsaistē.
Ja tev ir viedtālrunis, ieslēdz paziņojumus bankas mobilajā lietotnē, kas sniedz iespēju sekot naudas plūsmai savā kontā.
- Kā rīkoties, ja internetveikalā pasūtītā prece netiek piegādāta?
Ja gadās situācija, ka, iepērkoties internetā, pakalpojums vai prece netiek piegādāta vai ir bojāta, sākumā būtu jāvēršas pie tirgotāja. Ja ar tirgotāju neizdodas vienoties par naudas atmaksu, tad nākamais solis ir vērsties savā bankā. Banka katru gadījumu izvērtēs individuāli — ja pirkums veikts ar maksājumu karti, klients naudu atgūs, naudas atmaksa gan var ilgt līdz 90 dienām.
Ja aizdomas par krāpšanu, ziņo policijai. Parasti, izvērtējot individuālo gadījumu, banka iesaka vai pat lūdz sazināties ar policiju.
- Kas var palīdzēt man apgūt nepieciešamās prasmes, lai iepirktos internetā?
Apkārtējie var palīdzēt apgūt zināšanas un prasmes, kas nepieciešamas, lai droši iepirktos internetā. Iepirkties internetā ir vienkārši, tikai atceries ievērot droša interneta veikala pazīmes! Noderīgu informāciju atradīsi arī šeit https://www.financelatvia.eu/mastercard/
- Vai man vajag datoru, lai iepirktos internetā?
Biežāk pirkumiem internetā tiek izmantoti datori, bet iepirkties var arī no viedtālruņa, kuram ir interneta pieslēgums.
Juridiskā atsauce. Lūdzu, ņem vērā, ka šīs ir informatīvas vadlīnijas, nevis profesionālas rekomendācijas. Pirms pasūti preci internetā, tev patstāvīgi jānovērtē tiešsaistes veikali, kurus izvēlies.