Gardēžu dienas: premium produkti
Un tā gadu gaitā stāvēju pie letēm ar vītinātu gaļu, ikriem, austerēm, augļiem, riekstiem, kļavu sīrupiem un visu, kas ienāca veikalu plauktos. Tas bija daudzu gadu mācīšanās laiks, kuros sapratu, kas slēpjas aiz produkta un tā cenas (un te nerunāju par produktiem, kas ir nevajadzīgi pārcenoti): katram premium klases vai augstas klases produktam pamatā ir vesela virkne procesu, kas nosaka produkta cenu, par kādu tas nonāk uz mūsu šķīvjiem.
Kas tad ir premium klases produkts? Kādam tas varbūt ir siers, kura cena ir nevis 4, bet 6 eiro. Kādam tas ir kārums, ko ēd reizi vai divas gadā. Vēl citam – produkts, kas maksā naudu, kuru viņš nav gatavs tērēt. Tomēr premium klases produkts nav mērāms tikai cenas vai lietošanas biežuma ziņā. Tas ir stāsts par daudz ko citu.
Iedomājies, tu atver burciņu bioloģiski audzētu olīvu. Var jau būt, ka tās ir tikai olīvas, kuras tu apēd kā konfektes, bet tad apstājies uz mirkli un padomā – kā tās pie manis nonāca. Kāds iestādīja olīvkoku, to kopa ar dabiskām metodēm, novāca, apstrādāja, iepakoja, noturēja un tad atveda tev. Un tas ir tāds sīks apraksts, kā tas notiek. Speciālisti pastāstīs, kāpēc tev šīs olīvas garšo, un tas stāsts nebūs tik īss kā manējas – tas būs stāsts par augsni, kurā aug olīvkoks, par šķirni, par gatavošanu, iemaisīšanu un uzglabāšanu. Un, katrs, kas iesaistīts šajā procesā, saņem nevis centus, bet normālu darba algu. Pēdējais punkts īpaši attiecas uz dažādiem eksotiskiem produktiem – mango, šokolādi, kafiju, banāniem, zemesriekstiem. Tos var nopirkt lēti, bet var arī pirkt tādus, kas devuši labumu komūnai, kurā atrodas plantācijas, cilvēkiem, kas to visu apstrādā, iepakotājiem, pārstrādātājiem un, galu galā, piegādāti, ievērojot ilgstpējības principus.
Maldīgs ir uzskats, ka premium klases produkti mūsdienās ir tikai foie gras, ikri, superdārgas konfektes un vēl šis tas no ekskluzīvā plaukta.
Mūsdienās premium klases produkti ir visi tie, kas radīti ar stāstu, domājot par ilgtspējību, bio zīmogu, dabiskumu un cieņu pret radītājiem un tiem, kuri produktu baudīs. Kādreiz tik ierastais ikdienas Comte AOC siers ir kļuvis par premium klases produktu, jo tādu ražotāju, kuri ievēro tradīcijas, ir palicis pavisam maz.
Kādreiz tik iecienītais lētais tuncis nu ir kļuvis par premium produktu, jo tunči nozvejoti tik daudz, ka tagad to trūkst. Labs un dabisks cukurs, pārdzīvojis gadsimtu cīņas un kļuvis par ikdienas produktu daudzās valstīs, ir kļuvis par premium klases produktu, jo nav lēts un prasa daudz enerģijas ieguvē. Ikri, kurus agrāk ēdām krietni vairāk, neviļus ir kļuvuši par delikatesi, jo to iegūšana, īpaši cienot dabu un zivis, ir laikietilpīgs un dārgs porcess.
Ir daudz apstākļu, kas ietekmē to, vai produkts ir premium klases, vai nē. Jo tas ir tīrāks un gatavots no dabiskām sastāvdaļām, jo mazāks tā lietošanas termiņš un saprātīgāka cena, jo tas jau tuvojas premium klasei. Premium ir kas vairāk par ekskluzīviem produktiem. Premium klases produkti ir tie, kas radīti ar mīlestību, zināšanām un cieņu pret tradīcijām, vidi un cilvēkiem.