Rimi ievieš pirmos veikalus, kuros būs pieejamas tikai no sprostiem brīvo vistu olas

08. Oktobris, 2024
Lai veicinātu atbildīgu pircēju izvēli, Rimi visā Baltijā uzsācis pilotprojekta otro posmu pārejai uz tikai ārpus sprostiem dētu vistu olu sortimentu.

13 centrālajos Rimi veikalos Rīgā, Tallinā, Tartu, Viļņā un Kauņā no sortimenta ir pilnībā izslēgtas trešā tipa jeb sprostos turētu vistu olas. Šāds solis ir daļa no Rimi veikalu tīkla pakāpeniskas pārejas uz tikai ārpus sprostiem dētu olu tirdzniecību. 

Pilotprojekta pirmajā fāzē jau maijā sortimenta izmaiņas tika veiktas atsevišķos veikalos un pēc veiksmīgajiem rezultātiem iesaistīto veikalu skaits tiek paplašināts. Latvijā tikai ārpus sprostiem turētu vistu olu sortiments pieejams trīs Rīgas veikalos, Igaunijā arī trīs veikalos Tallinā un Tartu, bet Lietuvā šajā programmā iesaistīti jau septiņi veikali Viļņā un Kauņā. 

Kā liecina Rimi dati, 2024. gada pirmajā pusgadā visā Baltijā salīdzinājumā ar 2023. gadu pieprasījums pēc ārpus sprostiem dētajām olām ir audzis par 23%. Šīs izmaiņas veicina  galvenokārt Latvijas un Lietuvas  lielāko olu ražotāju darbs pie sava piedāvājuma pielāgošanas, kur izšķirošā loma ir vērienīgiem ražotņu pārveides darbiem. Tikmēr Igaunijas ražotāji pagaidām nav gatavi atbildēt uz pircēju pieaugošo pieprasījumu.

Lielākā daļa Baltijas vistu joprojām tiek turētas sprostos. Latvijā šis rādītājs ir 68%, kamēr Igaunijā un Lietuvā sprostos dzīvo 80% vistu. Tāpēc temps, ar kādu katra no Baltijas valstīm virzās uz tikai brīvos turēšanas apstākļos dētu vistu olu tirdzniecību, ir atkarīgs gan no pircēju pieprasījuma izmaiņām, gan no ražotāju gatavības šim solim.

Mūsu mērķis ir veicināt dzīvnieku labturību, un dējējvistu turēšanā to sekmētu atteikšanās no trešā tipa olām,  tomēr jāsaprot, ka veikalu plauktos redzamo piedāvājumu tiešā veidā ietekmē pieprasījums. Tāpēc pastāvīgi strādājam pie tā, lai veicinātu atbildīgāku pircēju izvēli, jo tieši viņu pieprasījums vislabāk var virzīt visa tirgus transformāciju.

Esam gandarīti, ka mūsu un citu nozares spēlētāju centieni šajā jautājumā nes rezultātus. Analizējot pircēju tendences Baltijā, redzam augstu gatavību biežāk izvēlēties laimīgo vistu olas, sevišķi pārsteidzoši rezultāti pirmajā pusgadā ir Igaunijā, kur pircēju pieprasījums pēc ārpus sprostos dētām olām pieauga par 52%. Ārpus sprostiem dētu olu ražošana Igaunijā šobrīd ir salīdzinoši brīva niša, tāpēc novērojām ārpus sprostiem dētu vietējo olu deficītu. Kopumā Rimi pircēju pieprasījuma tendences apliecina, ka patērētāju izpratne par dzīvnieku labturību un atšķirīgajiem olu veidiem tikai pieaug,” norāda Rimi Latvia kategoriju departamenta direktore Inese Pētersone.

Vienlaikus Rimi pastāvīgi īsteno dažādas kampaņas pircēju izglītošanai, lai veicinātu izpratni par atšķirīgiem dzīves apstākļiem, kādos tiek turētas dējējvistas, un motivētu izvēlēties ārpus sprostiem augušu vistu olas.  Šādu laimīgo vistu olas var atpazīt pēc to marķējuma pirmā cipara – 1, 2 vai 0. Cipars 2 nozīmē, ka vista savu ikdienu pavada kūtī, cipars 1 apzīmē vistas, kuras brīvi pārvietojas pa kūti un arī ārpus tās, bet olas ar marķējumu 0 nāk no bioloģiskajām lauksaimniecībām.  Šobrīd arī Rimi privātās preču zīmes olu sortimentā ir būtiski paplašināts ārpus sprostiem dēto olu piedāvājums, kā arī ieviests jauns iepakojuma dizains, kas palīdz labāk atpazīt dažādos olu veidus.

Inese Pētersone pilotprojekta rezultātus vērtē pozitīvi: “Pirmie pārdošanas dati no pilotprojekta  veikaliem apstiprina novērotās pieprasījuma tendences. Latvijas un Lietuvas lielāko pilsētu centra veikalos pircēji pozitīvi uztver šo jaunievedumu un viegli pielāgo savu izvēli par labu 0., 1. vai 2. tipa vistu olām, izvēloties tās gan no vietējo, gan ārvalstu ražotāju piedāvājuma. Rīgā pirmajos trīs pilota mēnešos novērojām ārpus sprostiem dēto vistu olu pārdošanas apjomu kāpumu par 17%. Tikmēr Igaunijā pircēji vairāk fokusējas tieši uz vietējo ražotāju olām un Igaunijas ražotāji vēl nespēj apmierināt augošo pircēju pieprasījumu pēc brīvos turēšanas apstākļos dētām vistu olām. Tas savukārt iezīmē izaugsmes iespējas ražotājiem uzlabot dējējvistu turēšanas apstākļus, lai paaugstinātu savas produkcijas noietu.”

Rimi turpinās analizēt no sprostiem brīvu olu iegādes tendences pilotprojekta veikalos, lai pastāvīgi pilnveidotu aktivitātes, kas palīdz rūpēties par dzīvnieku labturību visā piegādes ķēdē un veicina vietējo ražotāju produktu pieejamību.

Uzzini vairāk


Populārākie raksti