Rimi loģistika saņem starptautisko kvalitātes sertifikātu BRC
Noslēdzoties gandrīz gadu ilgam sagatavošanās darbam, 2014. gada 1.decembrī Rimi Distribūcijas centrs A.Deglava ielā un Centrālā Noliktava Ķekavas novadā saņēma starptautiski atzītā kvalitātes standarta BRC sertifikātu. Līdz ar to Rimi Latvia ir kļuvis par pirmo uzņēmumu Baltijā, kurš saņem šo sertifikātu loģistikā.
BRC (British Retail Consortum) ir viens no prestižākajiem un reizē arī stingrāk regulētajiem pārtikas kvalitātes vadības standartiem pasaulē. Tas apliecina, ka Rimi preču apritē, uzglabāšanā un noliktavas operācijās ievēro visaugstākos kvalitātes standartus, kā arī vadās pēc starptautiski pieņemtām risku novērtēšanas un kvalitātes uzraudzības prasībām. „Man ir patiess prieks, ka salīdzinoši īsā laika posmā mūsu komanda spēja iegūt kompetenci projekta veiksmīgai realizācijai, kā arī veikt tik lielus sagatavošanas darbus,” vērtē Rimi Baltic Starptautiskā piegādes tīkla vadītājs Vjačeslavs Gavriļuks. „Izšķirošā loma bija veiksmīgai sadarbībai ar loģistikas pakalpojuma sniedzējiem - mūsu kolēģiem no SIA HAVI Logistics, no Drošības departamenta, kā arī no Nekustamo īpašumu un attīstības departamenta. Jāpiebilst, ka palīdzību sniedza arī Zviedrijas kolēģi, pie kuriem viesojāmies pieredzes apmaiņas braucienā. Esmu pārliecināts, ka Rimi klienti novērtēs mūsu tiekšanās pēc visaugstākajiem kvalitātes standartiem!”
Gatavojoties BRC sertifikācijai, tika izvērtēta Rimi piegādes tīkla kvalitātes un risku vadības sistēma, veiktas tehniskā aprīkojuma pārbaudes noliktavās, preču izsekojamības kontrole, kā arī citu procesu audits. Desmitiem dažādu procedūru tika ieviestas no jauna. Tika uzlabota arī HACCP paškontroles sistēma. Noliktavu saimniecībā tika ieviesti neskaitāmi praktiski uzlabojumi. Lai darbs noliktavās atbilstu augstajām BRC prasībām, nepamanīta nedrīkstēja palikt neviena nianse. Logi un citi stikla elementi visās noliktavās tika aplīmēti ar drošības plēvi; tika uzlabota apgaismojuma sistēmas drošība, atsevišķās telpās nomainot līdzšinējos gaismas ķermeņus pret lampām ar īpašu aizsargplēvi; precei ieviesta pastiprināta temperatūras kontrole; tika pārtraukts lietot nažus ar lūstošiem asmeņiem, tā vietā izvēloties speciālus drošus nažus; parasto medicīnisko plāksteru vietā rētu aizlīmēšanai tagad tiek lietoti īpaši zilas krāsas plāksteri, kas tiek reģistrēti un ir labi pamanāmi, ja gadījies kādu no tiem pazaudēt; noliktavas darbiniekiem tiek veikta pastāvīga veselības stāvokļa kontrole. Tā ir tikai daļa sīkāko jaunievedumu. Standarta prasības ir tik niansētas, ka, atbilstoši tām, darbiniekiem nācies pat regulāri uzskaitīt beigtās mušas un odus speciālajās insektu lampās, kas izvietotas noliktavās. Katrai darbībai tomēr ir savs būtisks pamatojums. Šajā gadījumā netipiski liels insektu daudzums liecina, ka konkrētajā zonā kukaiņiem ir lielāka iespēja iekļūt noliktavā, un tas ir pamats meklēt un novērst cēloņus. Iespējams, jāmeklē spraugas iekraušanas vārtu konstrukcijās, vai arī jāuzlabo disciplīna, lai visas durvis tiktu turētas ciet, atbilstoši prasībām.
Nākamajā gadā, atbilstoši BRC standarta prasībām, ir plānots sertificēt arī pārējos Rimi 'preču izplatīšanas centrus Baltijā.
Ieva Kļavinska-Ķuda, Rimi Latvia kvalitātes vadītāja: „Gatavošanās procesā atklājās daudz kas tāds, kas it kā tiek darīts, bet ne līdz galam. Pie tam bija jāsakārto dokumentācija, jāpaskatās uz procesiem Izplatīšanas centrā no dažādiem aspektiem, ne tikai no kvalitātes viedokļa. Bija ļoti vērtīgi uzzināt dažādu procesu kopsakarības. Un tas noteikti palīdz turpmākā darbā, ja redzi kopainu, ne tikai savas atbildības daļu. Secinājums: ir ļoti būtiski par jebkuru procesu (darbību, pierakstu utt.) vispirms uzdot sev jautājumu “kāpēc tas nepieciešams?”, saprast “ko es ar to tālāk iesākšu?” un „ko es rezultātā panākšu?”, jo darīt tikai darīšanas pēc ir lieka laika un resursu tērēšana. Turklāt BRC sertifikācija lika arī aizdomāties par korektīvajām un preventīvajām darbībām - lai vienmēr lietas novestu līdz atrisinājumam, ir jāzina to cēloņi.”
Inese Gaile-Karlsone, Rimi Latvia Kvalitātes kontroles dienesta vadītāja: „Ceļš līdz mērķim nebija viegls. Bija jāsakārto daudzus jautājumus un procesus. Ikdienā strādājot Izplatīšanas Centrā ar kvalitātes jautājumiem daudzas lietas tiek risināts, tomēr, ieviešot BRC standarta prasības, viss tika sakārtots pa plauktiņiem. Tagad ikvienam ir skaidrs, kas par ko atbild un kā procesi ir jāveic pareizi. Būt vienai no BRC darba grupas, man bija lieliska pieredze, jo iegūtās teorētiskās zināšanas bija iespēja pielietot praksē, kas arī veiksmīgi tika izdarīts.”
Ruslans Kostjuks, HAVI Logistics Iepakoto preču noliktavas vadītājs: ”Projekta ietvaros biju atbildīgs par jaunas, apjomīgas datu bāzes izveidošanu. Tika radīta jauna sistēma, kurā glabājas visa mūsu darbam nepieciešamā dokumentācija. Lai izveidotu sistēmu, kas pilnībā atbilstu gan BRC standarta prasībām, gan arī mūsu ikdienas vajadzībām, datu bāzi bija nepieciešams vairākkārt uzlabot, līdz beidzot nonācām pie pašreizējā rezultāta, tomēr datu bāzes pilnveidošana turpinās arī pašlaik. Gatavošanās sertifikācijai bija liels izaicinājums, jo vajadzēja pārskatīt visus procesus, pielāgojot tos BRC standarta prasībām. Daudzus dokumentus izstrādājām no jauna. Tagad ikdienas darbs ir kļuvis sakārtotāks. BRC standarta ieviešana bija īsts komandas darbs, kurā cieši sadarbojās gan Rimi, gan HAVI darbinieki. Nākamajā gadā mums būs jāapliecina, ka prestižo sertifikātu esam saņēmuši pelnīti: atkārtota sertifikācija notiek reizi gadā. Tādēļ nedrīkst atslābt, intensīvs darbs turpinās.”
Gunta Gulbe, HAVI Logistics kvalitātes vadības sistēmas speciāliste: „Ieviešanas procesa laikā visi mūsu īstenotie procesi tika caurskatīti un pilnveidoti atbilstoši BRC standarta prasībām. BRC standarta prasību ievērošana ikdienas darbā nozīmē nodrošināt pārtikas kvalitātes un drošuma rādītāju saglabāšanos laikā, kamēr tā tiek uzticēta mums. Lai to varētu īstenot visaugstākajā līmenī, svarīga ir katra nianse. Bija sarežģīti, jo BRC sertifikāta loģistikā nav nevienam uzņēmumam Baltijā. Ieviešot BRC standartu, daudz skaidrojām to darbiniekiem: organizējām sarunas, rīkojām apmācības, kurās notika iepazīstināšana ar jaunajām instrukcijām un dokumentiem, tika izskaidrots, kādēļ nepieciešamas izmaiņas. Mēs pat rīkojām īpašas mācības apkopējām, - mums ir būtiski, lai darbinieki pareizi rīkojas ar viņiem pieejamiem mazgāšanas līdzekļiem. Tagad lielā mērā ir sakārtotas visas rīcības, ko cilvēki veic uzņēmumā. Man ir prieks, ka darbinieki šeit ir tik atsaucīgi! Ir lieliski strādāt šajā kolektīvā! Tagad ļoti svarīgi ir noturēt latiņu! Ar šo brīdi jau nekas nebeidzas, - jābūt nepārtrauktai uzraudzībai!
Jāteic, ka tādu kārtību, attieksmi pret lietām un inovatīvu pieeju, es neesmu sastapusi nevienā citā līdzīgā uzņēmumā. Arī vadība izturas pozitīvi un ar izpratni.”
BRC sertifikāta ieviešanas komanda Rimi centrālajā preču izplatīšanas centrā ar tikko iegūto sertifikātu