Rimi pircēji varēs pārliecināties par piena un olu produktu radīto oglekļa pēdas nospiedumu
Katram produktam, ko pircēji iegādājas veikalā, ir ne tikai sava cena, bet arī savs oglekļa pēdas nospiedums un t. s. vides izmaksas, jo ražošana rada oglekļa emisijas, kas veicina klimata pārmaiņas.
Zināšanas par emisiju ietekmi var palīdzēt labāk izprast šos procesus un izdarīt apzinātākas izvēles, kas nāk par labu planētai.
Rimi Baltic kā daļa no ICA Gruppen ir pievienojies Zinātnē balstītu mērķu iniciatīvai, lai līdz 2030. gadam palīdzētu samazināt savu klientu ietekmi uz klimatu par 30% salīdzinājumā ar 2020. gadu. Lai sasniegtu šo mērķi, Rimi sadarbojas ar Zviedrijas platformu CarbonCloud, kas pazīstams ar savu pieredzi CO₂ pēdas nospiedumu aprēķināšanā.
CO₂ vērtību aprēķinā CarbonCloud izmanto produktu piegādātāju sniegtos datus, tādējādi nodrošinot, ka ikviena produkta pēdas nospiedums atspoguļo tā patieso ietekmi uz vidi. CarbonCloud aprēķini tiek veikti pēc noteiktas metodoloģijas. CO₂e – oglekļa dioksīda ekvivalents – ir veids, kā izmērīt visu siltumnīcefekta gāzu ietekmi ar vienu vienkāršu skaitli. Dažādas siltumnīcefekta gāzes, piemēram, oglekļa dioksīds un metāns, klimatu ietekmē atšķirīgi – dažas izraisa lielāku sasilšanu, savukārt citas ilgāk saglabājas atmosfērā. To ietekmju salīdzināšanā zinātnieki izmanto sava veida “maiņas kursu”, ko sauc par globālās sasilšanas potenciālu (GWP – Global Warming Potential). Tas parāda, cik lielu sasilšanu gāze izraisa salīdzinājumā ar oglekļa dioksīdu. Izmantojot CO₂e, var izteikt produkta kopējo ietekmi uz klimatu ar vienu vieglāk saprotamu rādītāju.
Pašlaik šī funkcija tiek testēta pilotprojekta veidā olu un piena produktiem. Izvērtējot pilotprojekta rezultātus, informācija par CO₂ vērtībām varētu būt pieejama arī par citiem produktiem Rimi e-veikalā.
“Izvēloties produktus ar mazākām CO₂ vērtībām jeb mazāku oglekļa pēdas nospiedumu, pircēji palīdz samazināt siltumnīcefekta gāzu emisijas.Laika gaitā šīs izvēles var būtiski sekmēt klimata pārmaiņu palēnināšanos un nosargāt mūsu planētu nākamajām paaudzēm.
CO₂ pēdas vērtība sniedz informāciju, kas palīdz izdarīt videi draudzīgāku izvēli – tagad ikviens olu un piena produktu pircējs var redzēt savu pirkumu CO₂ emisiju ietekmi, tāpat kā pārbaudot cukura vai tauku saturu produktā. Tas palīdz veikt ilgtspējīgākas izvēles,” skaidro Rimi Latvia sabiedrisko attiecību vadītāja Inga Bite.
Uzzini vairāk, spiežot uz šīs saites. Iepērkoties Rimi e-veikalā un izvēloties piena produktus un olas, atpazīsi īpašu apzīmējumu pie produkta informācijas.
Rimi pircēji savu CO₂ pēdas nospiedumu var samazināt, arī izmantojot daudzkārt lietojamos iepirkumu maisiņus, izvēloties vietējos un sezonas produktus, iekļaujot uzturā vairāk augu izcelsmes produktu, samazinot pārtikas atkritumu daudzumu, uz veikalu dodoties ar kājām, velosipēdu vai sabiedrisko transportu, pērkot vairumā, izmantojot digitālos čekus un atbalstot ilgtspējīgus zīmolus, kas piedāvā videi draudzīgu iepakojumu un ir ieguvuši Fair Trade, FSC vai Organic sertifikātus.
ICA ir pirmais Ziemeļvalstu pārtikas preču mazumtirgotājs, kuram ir zinātniski pamatoti nulles klimata mērķi, ko apstiprinājusi iniciatīva Science Based Targets (SBTi). Pārtikas nozares emisijas veido 25–30% no globālajām emisijām. Kā galvenais pārtikas ķēdes dalībnieks ICA vēlas rādīt piemēru un dot ieguldījumu globālās sasilšanas samazināšanā saskaņā ar Parīzes nolīgumu. Mērķi nozīmē, ka dažāda veida emisijas jāsamazina ar atšķirīgām likmēm un skaidriem atskaites punktiem līdz 2030. un 2050. gadam. Ilgtermiņa mērķis ir nulles emisijas. 2050. gadā vēl atlikušās emisijas būs jāsabalansē, uzglabājot atbilstošu oglekļa dioksīda daudzumu ar tehnoloģiju palīdzību vai dabiskām metodēm.