Kā motivēt bērnu, lai mācības būtu priekpilnas?
Rādiet piemēru!
Skolā ir forši un interesanti – teiktu daudzi skolēni. Taču tikai līdz tam brīdim, kad jāsāk rakstīt pirmie sarežģītie kontroldarbi un vēlos vakaros jāpaspēj izpildīt kārtējo mājasdarbu. Apņemšanās „Es būšu labs skolēns” vienā brīdī noplok un nemaz vairs negribas mācīties. Kāpēc tas vispār jādara? Šādu jautājumu varētu uzdot pirmklasnieki, kuri vēl nav pieraduši pie noteikumiem, ko ievieš skola. Vecāku uzdevums – neļaut, lai bērns nonāk pie sajūtas, ka mācīšanās ir kaut kas nepatīkams. Pirmkārt, lai viņš mācību vielu apgūtu ar mazāku pretestību vai vispār bez tās, vecākiem jācenšas radīt pozitīvu noskaņojumu un emocijas. Vēlams bērniem stāstīt tikai labu par skolu un pedagogiem, kā arī ar savu personīgo piemēru rādīt, ka mācīšanās var būt interesanta un aizraujoša nodarbe. Esiet paraugs savam bērnam!
Ļaujiet rotaļāties!
Kļūdams skolēns, mazais pirmklasnieks joprojām ir bērns. Tāpēc nenoslogojiet viņu par daudz. Pirmajā klasē mājasdarbu veikšanai nevajadzētu aizņemt vairāk par 15 – 30 minūtēm, kā arī izvērtējiet, vai izvēlētās ārpusskolas nodarbības neaizņem visu bērna brīvo laiku. Jāraugās, lai mazajam skolēnam būtu iespēja katru dienu arī parotaļāties. Vismaz stundu pēc atgriešanās mājās un mājasdarbu veikšanas, ja tādi ir uzdoti, bērnam jāļauj atpūsties un pabūt arī vienatnē.
Jāraugās, lai mazajam skolēnam būtu iespēja katru dienu arī parotaļāties. Vismaz stundu pēc atgriešanās mājās un mājasdarbu veikšanas, ja tādi ir uzdoti, bērnam jāļauj atpūsties un pabūt arī vienatnē.
Māciet pieņemt kļūdas!
Diemžēl pirmās neveiksmes mācību priekšmetu pārbaudījumos var arī veicināt nevēlēšanos mācīties. Tāpēc mazajam censonim laicīgi jāpaskaidro, ka skolotāja vērtēs to, ko viņš ir paveicis. Ja gadās kļūdīties, tas nekas. Uzmundriniet: „Mēģini vēlreiz! Mēģini citādāk!” Jāturpina censties un nākamreiz būs labāk. Savukārt, ja sasniegts augstākais vērtējums, tas tikai apliecina, ka tikpat ļoti jācenšas arī turpmāk. Bērni gūs panākumus tikai tad, ja iemācīsies darboties konkurences apstākļos. Citus klasesbiedru sasniegumi arī motivē, taču nekādā gadījumā nevajadzētu savu bērnu salīdzināt ar citiem.
Darbojieties kopā!
"Ja bērns jūs aicina palīgā, neatsakiet. Proti, vispirms ļaujiet viņam pašam mēģināt atrast uzdevumam risinājumu. Ja neizdodas vai arī tie ir kļūdaini, nerājiet un nekauniniet bērnu. Pie otrā kļūdainā mēģinājuma, darbojieties kopā un palīdziet. Cilvēks, kurš kļūdās, ir personība, kurš prot pieņemt lēmumus, un šī ir neatsverama prasme dzīvē. Palīdziet bērniem attīstīt pašpaļāvību, pārvarot grūtības. Iedrošiniet!" aicina Rimi Bērniem emocionālās labsajūtas un attiecību eksperte Iveta Aunīte.
Ievērojat konsekvenci un slavējat bērnu!
Ikviens vecāks grib, lai viņa atvases liecībā ir labas sekmes, taču par tām svarīgāka ir bērna labsajūta. Izvirzot prasības, skaidri formulējiet, ko no viņa sagaidāt, taču šīm prasībām jābūt bērnam sasniedzamām. Tāpat ievērojiet konsekvenci prasībās, lai mazais skolēns nesamulst, ka vienu dienu viņam, piemēram, jālasa grāmata, bet nākamajā dienā par šo noteikumu jau piemirsts. Neaizmirstiet bērnu slavēt par jebkuru sasniegumu. Vecāku prieks un paša sajūsma par paveikto atgādinās, kāpēc.
Foto: Shutterstock