Zīdaiņa prasmes un intereses vecumā no 7 līdz 9 mēnešiem
Bērnam pieaugot, pieaug arī viņa zinātkāre. Viņš aizrautīgi vēro visu, kas notiek apkārt. Šajā posmā bērnam patīk spēlēt paslēpes – slēpties zem spilvena vai segas. Viņš ne tikai iesaistās spēlē, bet arī pats izrāda iniciatīvu. Bērnam svarīga ir komunikācija. Tāpēc, esot nomodā, mazais nevēlas palikt viens, bet prasa sev uzmanību. Viņš stiepj rokas un lūdz, lai viņu paņem klēpī, jo no augšas var labi redzēt, kas notiek apkārt. Viņš smejas par katru jocīgu skaņu, ko vecāki atdarina, un arī pats cenšas sasmīdināt apkārtējos. Bērnam patīk spiegt, kliegt, jo arī šīs skaņas viņam ir jaunums. Mazulis sāk saprast pieaugušo intonāciju. Ja tā ir mīļa – smaida pretī, ja dusmīga – var sabīties vai sākt raudāt.
Ievērosiet, ka mazuļa mīļākās rotaļlietas ir koka karotes, bļodas un katlu vāki, tīkamākās nodarbes – mantu paņemšana, pasniegšana, ielikšana traukā un trauka iztukšošana.
Interese par bilžu grāmatām
Svarīgi ar mazo runāties – paņem klēpī, pastaigājies un nosauc apkārt redzamos priekšmetus. Valodas un koordinācijas attīstībai palīdz rotaļas ar pirkstiem, piemēram, “Cepu, cepu kukulīti” vai “Vāru, vāru putriņu”. Bērna spēja koncentrēt uzmanību arvien pieaug, un viņš sāk uzmanīgāk izpētīt apkārtējos priekšmetus. Ievērosiet, ka mazuļa mīļākās rotaļlietas ir koka karotes, bļodas un katlu vāki, tīkamākās nodarbes – mantu paņemšana, pasniegšana, ielikšana traukā un trauka iztukšošana. Bērnu sāk interesēt arī bilžu grāmatas, kurās attēlotas viņam pazīstamas lietas. Svarīgi atkārtot vienus un tos pašus vārdus – tas attīsta bērna atmiņu. Uzslavējiet mazo par visu jauno, ko viņš paveic.
Šajā vecumposmā bērns var arī sākt garlaikoties. Ja apnīk mantiņas un nav neviena, kas ar viņu parunātos, tad savu neapmierinātību mazais pauž ar raudāšanu, ko vecāki biežāk atpazīst kā čīkstēšanu. Taču, sasniedzot deviņu mēnešu vecumu, pieaug mazuļa patstāvība, un viņš labprāt kādu laiku spēlējas viens. Ļaujiet viņam to darīt, jo tas palīdz viņa attīstībai.
No septiņiem līdz deviņiem mēnešiem bērns apgūst pārvietošanās un sēdēšanas prasmi. Bērns izmēģina visus iespējamos pārvietošanās veidus – lien, rāpo un šļūc, turklāt arī atpakaļgaitā.
Pārvietošanās veidu izmēģināšana
No septiņiem līdz deviņiem mēnešiem bērns apgūst pārvietošanās un sēdēšanas prasmi. Paņemot mazo rokās, jūtams, ka ķermenis kļuvis stabilāks un koordinētāks. Bērns izmēģina visus iespējamos pārvietošanās veidus – lien, rāpo un šļūc, turklāt arī atpakaļgaitā.
Mazuļa fiziskās un garīgās attīstības progress novērojams gandrīz katru dienu. Attīstās viņa personība. Pamazām bērns jau sāk atsaukties uz savu vārdu un dalīt cilvēkus pazīstamos un svešos. Tāpēc nebrīnies – ja mazais pirms tam smaidīja jebkuram pretimnācējam, tad tagad viņa attieksme pret svešiem var būt noraidoša. Arī vecvecākus, kurus bērns bieži neredz, nākamajā reizē viņš var neatpazīt, līdz ar to no viņiem baidīties.
Ap astoņiem mēnešiem zīdainim parādās tā sauktais “pincetes tvēriens”, kad viņš sāk ņemt priekšmetus divos pirkstos. Tāpēc būtiski piedāvāt mazajam aptaustīt dažādus priekšmetus, lai attīstītu tausti un sīko motoriku, kas tieši saistīta ar valodas apgūšanu. Bet nekad neatstājiet bērnu vienu, kad viņš spēlējas ar sīkiem priekšmetiem, jo mazais tos var ielikt mutē un aizrīties.
Sāniskā pārvietošanās
Deviņu mēnešu vecumā mazulis sāk mēģināt celties kājās, iespējams, pieturoties pie dīvāna malas, jau sper soļus uz sāniem. Tas ir brīdis, kad mazais mēģinās atvērt skapīšu atvilktnes un durvis, sniedzas pēc mantām, kas atrodas augstāk. Bērna drošībai nobloķējiet viņam aizliegtās atvilktnes, savukārt zemākajos, viņam aizsniedzamos plauktos atstājiet tās lietas, ar kurām mazajam atļauts spēlēties.
Deviņos mēnešos bērns sāk izrunāt pirmās zilbes, tostarp “mama”, “tete”, “atā”. Grāmata ar dzīvnieku bildēm būs labs līdzeklis, kā viņam iemācīt dzīvnieku skaņas: “vau-vau”, “ņau-ņau”. Vēl mazais šajā laikā ir iemācījies sist plaukstas un divu rotaļlietu sišanu kopā, mēģina salikt klučus vienu uz otra.
IZLASI ARĪ:
Zīdaiņa vecumposma īpatnības. 4-6 mēneši
Foto: Shutterstock