Kad bērnam sākt mācīt slidot, slēpot un braukt ar sniega dēli?

Sports • 04. Februāris, 2021
Sniegotā ziema aicināt aicina baudīt ziemas priekus un kustēties svaigā gaisā. Ja ģimenē aug bērni, rodas jautājums – kāds ir piemērotākais vecums, lai viņiem mācītu ziemas sportiskās aktivitātes: slēpošanu, slidošanu vai braukšanu ar sniega dēli?

Stāsta Rimi Bērniem fiziskās sagatavotības eksperts Kārlis Birmanis.

Lai cik ļoti vecākiem gribētos dzirdēt konkrētus vecumus, kad ir vislabākais laiks mācīt šos sporta veidus savām atvasēm, daudz svarīgāki par bērna vecumu, kad tiek uzsākta apmācība, ir apstākļi, kādos mazais mācās. Šo faktoru, kas veicina labu aktivitāšu apgūšana, ņemšana vērā ir daudz nozīmīgāka par vecumu, kādā mācīt. Bērnu var sākt mācīt, kolīdz paši vecāki tam ir gatavi.

Daudz svarīgāki par bērna vecumu, kad tiek uzsākta apmācība, ir apstākļi, kādos mazais mācās.

Iepazīties ar aktivitāšu vidi
Pirms bērns tiek apmācīts slēpot vai slidot, būtu nepieciešams, lai mazais sportists pirms uzkāpšanas uz ziemas sporta inventāra ir iepazinies ar vidi, kurā notiks sportošana. Parasti uz slēpošanas kalniem valda bērniem neierasta, nezināma atmosfēra: skaļa mūzika, apkārt daudz cilvēku, interesanti pacēlāji, sajūsmas saucieni no citiem, cilvēki ir tērpušies krāsainos kostīmos un brillēs – visi šie apstākļi samazina bērna koncentrēšanās spējas. Lai bērns būtu gatavs apgūt jaunas iemaņas, viņam ir jāpazīst apstākļi, kādos šī apmācība notiks.

Iepazīties ar inventāru

Tāpat pirms aktīvās apmācības ir ļoti svarīgi iepazīstināt bērnu ar sporta inventāru. Ja viņu pirmo reizi ietērps slēpju zābakos vai slidās, mazajam cilvēkam var būt liels pārsteigums, ka šie apavi nav visai ērti un ir smagi. Tāpēc vēlams pāris dienu pirms došanās sportot jau iepazīstināt bērnu ar inventāru – ļaut uzvilkt to kājās, piestiprināt slēpes un pastaigāt mājās pa grīdu, kas izklāta ar segām, ļaut paspēlēties ar inventāru. Ja ģimene neplāno iegādāties bērnam savu inventāru, bet vēlas to nomāt, to ir iespējams izdarīt iepriekšējā dienā pirms došanās sportot.

Pirms bērns tiek apmācīts slēpot vai slidot, būtu nepieciešams, lai mazais sportists pirms uzkāpšanas uz ziemas sporta inventāra ir iepazinies ar vidi, kurā notiks sportošana.

Veiksmīgas apmācības pamatā – atbilstoša komunikācija
Viens no svarīgākajiem faktoriem, kas nosaka labvēlīgus apstākļus apmācībai, ir komunikācija ar bērnu. Tieši komunikācija un informācijas pasniegšanas veids un saturs ir vissvarīgākais, lai bērns apgūtu kaut ko tādu, ko dzīvē nekad nav darījis. Tāpēc ļoti būtisks ir katram vecumam atbilstošs komunikācijas veids – tas nozīmē, ka ar divgadnieku nevajadzētu runāt tāpat kā ar septiņgadnieku, un otrādi. Jo vienkāršāki un bērnam saprotamāki būs vārdi, kas tiek izmantoti norādēm, jo labāk mazajam veiksies ar iemaņu apguvi. Piemēram, mazam bērnam atbilstošs būs aicinājums ar slidām uzzīmēt sauli vai izslēpot caur konusu joslu kā kaķim, kas ķer peli. Bērna iztēle būs sasaistīta ar uzdevumu un veicinās interesi.

Radīt drošības sajūtu
Drošības sajūta ir svarīga kā mazākiem, tā lielākiem bērniem. Tās radīšanai var palīdzēt arī instruktori, kas ir gan apmācīti komunikācijā ar dažādu vecumu bērniem, gan prot ātri novērtēt katra spējas un veikt apmācību bērnam atbilstošo spēju līmenī. Svarīgākais ir mācīt bērnu atbilstoši viņa spējām, neatkarīgi no tā, cik viņam ir gadu. Ja vecāki plāno bērnu apmācīt slēpošanā, pirmā nodarbība varētu notikt kādā piemājas kalniņā. Tās būtu kādas 20 minūtes, kas pavadītas, pašļūkājot uz lēzena kalniņa. Tas bērnam radīs papildu drošību, un pēc šādas iepazīšanās ar to sajūtu, kas rodas slēpojot un slīdot, var doties mācīties pie instruktora vai vecāku uzraudzībā.

Kā padarīt ziemas sporta aktivitātes ģimenei ērtākas
• Kalna vai slēpošanas trases apmeklēšanu censties padarīt pēc iespējas operatīvāku. Ja ir paredzēts nomāt inventāru, ir jārēķinās, ka būs rindas. Taču bērnu katras papildu 10 minūtes, kas jāstāv rindā, apgrūtina, tāpēc ieteicams inventāru iznomāt dienu iepriekš.
• Nesalīdzināt savu bērnu ar citiem! Ir bērni, kas sāk šīs aktivitātes jau divos gados, taču tas nav kā rādītājs citiem vecākiem.
• Ja ģimene plāno šīs aktivitātes ilgtermiņā, būtu vēlams bērnam iegādāties savu inventāru. Ir vietas, kur pēc tam šo inventāru var atdot atpakaļ un, nedaudz piemaksājot, saņemt lielāka izmēra aprīkojumu. Savs inventārs bērnam sniedz papildu prieku, īpaši izteikts tas ir mazākiem bērniem.
• Bērnus iedvesmo redzēt, ka viņu vienaudži dara kaut ko līdzīgu. Citu piemēri iedrošina pašus rīkoties, tāpēc var paskatīties kādus video, kur līdzīga vecuma bērni veic līdzīgas aktivitātes, kādas iecerētas bērnam.
• Ja bērnam tiek piedāvāta apmācība ar instruktoru, ir labi, ja viņš redz, ka arī vecāki kādreiz izmanto instruktora pakalpojumus. Tas mudinās mazo apjaust, ka mācīties un ieklausīties citos ir labi.
• Nesteidzināt bērnu un ļaut viņam attīstīties atbilstoši savām spējām.

Vai šo sporta veidu apmācību var nokavēt?
Nav nepieciešamības par to uztraukties, jo neko nevar nokavēt! Apmācību var uzsākt jebkurā vecumā. Arī pieaugušie var uzsākt mācīties slēpot, slidot vai braukt ar sniega dēli. Jāatceras, ka katram vecumam ir savas spējas. Ja vecākiem nav plāna, ka bērns piedalīsies pasaules čempionātā kādā disciplīnā, tad neko nokavēt nevar. Ja ģimenei tā ir brīvdienu aktivitāte, tad prioritāte ir iemācīties droši to veikt. Ja mēs mākam sportot droši, mēs esam atvērti jaunām lietām.


Populārākie raksti