“Rimi Bērniem” kustību eksperte, fizioterapeite Jekaterina Bovtramoviča iesaka pavisam vienkāršus, bet efektīvus un ātri izpildāmus vingrojumus, lai pēc nekustīgās sēdēšanas skolas solā atgūtu možumu un skolēna augošais organisms justos labi.
Balsta un kustību sistēmas veselībai ir nepieciešama izkustēšanās, vingrojumi, fiziskā slodze. Un īpaši bērnu un pusaudžu vecumā, kad “viss aug, attīstās un nostiprinās”. Taču galvassāpes, reiboņi, savilkts sprands, sāpes plecos un reizēm pat mugurā mūsdienās ir bieža problēma, ar ko saskaras pamatskolas vecuma skolēni. Visbiežāk tās ir sekas nesakārtotībai, neorganizētībai un regulārām asimetriskām pozām mācību laikā, taču fizioterapeite uzsver – jebkādu sāpju gadījumā, īpaši, ja tās ir pirmreizējas, jādodas pie ģimenes ārsta, kurš izvērtēs skolēna stāvokli un attiecīgi rīkosies, nosūtot bērnu vai nu pie neirologa, rehabilitologa, vai arī pie fizioterapeita.
Lai neiedzīvotos kādā no minētajām problēmām, speciāliste vēlreiz atgādina būtisko, kas jāņem vērā, lai bērns strādātu sev piemērotā vidē.
Kā iekārtot vietu mācībām
- Krēsls. Tam jābūt ergonomiskam ar iespēju atbalstīt rokas. Vēlams, lai krēslam būtu arī valnītis aiz muguras, kas ļautu jostas daļai atslābināt noslogojumu.
- Galds. Tam jābūt pietiekami augstam, lai rakstot nav jāsaliec mugura, un pietiekami zemam, lai nevajadzētu uzraut plecus. Tāpat vēlams, lai galds būtu nedaudz slīps, ar zemāku priekšmalu.
- Galda un krēsla novietojums. Atslēgas vārds ir – 90 grādu leņķis. Galda un krēsla novietojumam jābūt tādam, lai sēžot bērna potītes atrastos 90 grādu leņķī pret apakšstilbiem. Arī ceļiem un gūžas locītavām jābūt 90 grādu leņķī.
- Gaisma. Svarīgi, lai tā kristu no kreisās puses – darba vieta būs labāk izgaismota un gaisma nespiedīs acīs.
- Datorekrāns. Aizvien vairāk skolēnu spiesti kādu laiku mācīties attālināti pozitīvo Covid-19 gadījumu dēļ klasē, tāpēc sanāk atkal daudz laika pavadīt pie datora ekrāna. Tam jāatrodas acu līmenī apmēram 30–45 centimetru attālumā, lai skolēns justos komfortabli.
Svarīgi!
Uzmanīgi ar asimetriskām pozām, lai nerastos pārslodze. Piemēram, ja bērns sēž atzvēlies dīvānā vai vienu kāju palicis zem iegurņa. Ērti – jā, bet šādi asimetriskā pozā pavadīta pat tikai pusstunda pārslogo muskuļus, ķermenim nav balansa, un rezultātā var rasties ķermeņa funkciju traucējumi, muskuļu sasprindzinājums, sāpes...
8 vienkārši vingrojumi
Katrs vingrojums veicams 5–10 reizes – kā smej Jekaterina Bovtramoviča, “atkarībā no bērna garastāvokļa konkrētajā dienā”. Vingrojumus izmēģināja “Rimi Bērniem” eksperte, pirmklasniece Sāra Smildziņa.
PLECU JOSLAS ATSLĀBINĀŠANAI
1. Saliec rokas elkoņos, pirkstus uz pleciem un izapļo rokas vispirms uz priekšu, tad uz aizmuguri.
2. Rokas iztaisno un atkal apļo uz abām pusēm. Tas palīdzēs atbrīvot saspringto plecu joslu no slodzes, kas visu dienu bijusi skolā.
ELKOŅU UN PLAUKSTU LOCĪTAVU ATSLĀBINĀŠANAI
3. Saliec rokas elkoņos un izapļo gan elkoņu, gan plaukstas locītavas uz abām pusēm, plecu daļu atstājot nekustīgu. Tas palīdzēs tikt vaļā no saspringuma, kas radies rakstot, zīmējot utt.
4. Plaukstām, arī roku pirkstiem patiks sapurināšana – rokas ir nekustīgas, bet pirkstus savelk dūrē, tad strauji iztaisno. Beigās, cik vien iespējams, atbrīvo rokas un izpurina – arī plaukstas, pirkstus.
JOSTAS DAĻAI UN MUGURAI
5. Rokas saliek sānos un izapļo iegurni. Tas palīdzēs atbrīvot saspringto jostas daļu.
6. Viena kāja ir stabili uz zemes, bet otru ar purngalu izapļo uz abām pusēm.
7. Tagad laiks tradicionālajam izstaipīšanās vingrojumam uz sāniem – viena roka virs galvas, otra sānos, un liecas uz vienu pusi, līdzi stiepjot virs galvas esošo roku, tad uz otru pusi.
SĒŽAI UN KĀJĀM
8. Nostājas uz vienas kājas, bet otru, saliektu celī, pievelk sev klāt, cik vien iespējams, un mazliet patur. Šis vingrojums arī trenēs līdzsvaru.