6 mēneši
• Daudzi mazuļi šajā vecumā apzināti veļas vai rotē ap savu asi. Iespējams, kāds jau mēģina celties rāpus. Daudzi bērni aktīvi veļas un grozās visos virzienos.
• Atstumj no grīdas galvu, krūškurvi un plecus; guļot uz vēdera, mēģina atstutēties uz augšdelmiem un pavirzīties uz vienu un otru pusi.
Paralēli straujai fiziskajai attīstībai bērns ļoti ātri attīstās arī garīgi un emocionāli
• Daži bērni mēģina piecelties četrrāpus, taču parasti vispirms stutējas uz plaukstām, pārsvarā sākot līst un rāpot no deviņiem mēnešiem.
• Lienot, veļoties, stumjoties vai pievelkoties pārvietojas pa istabu. Bieži vien mazuļa pirmā pārvietošanās ir šļūkšana atmuguriski.
• Var pārlikt priekšmetus no vienas rokas otrā. Bērns ne tikai bāž mantas mutē, bet arī aktīvi spēlējas ar tām. Izbauda atkārtotu rotaļlietas nomešanu un pacelšanu, taču mazulis jāpieliec un jāļauj viņam mantu pacelt pašam. Ar skatienu seko rotaļlietai, kas izkritusi no viņa rokām.
• Paralēli straujai fiziskajai attīstībai bērns ļoti ātri attīstās arī garīgi un emocionāli. Viņš sāk aktīvi izmantot vecākus savu mērķu sasniegšanai, piemēram, lai iedotu rotaļlietu, atvērtu kārbiņu, radītu skaņu. Mazulis izrāda neapmierinātību, ja viņam netiek dota rotaļlieta, – viņš kliedz, dusmojas. Priecājas, smaida un smejas, kad vecāki pievērš viņam uzmanību.
Ideja spēlei!
Lai attīstītos plaukstas motorika un sensorās sajūtas, var piedāvāt koka karoti ar bļodu vai trauku, kur ir ieliktas lielākas vai mazākas bumbiņas.
7 mēneši
• Sāk vai jau veļas no vieniem sāniem uz otriem, no vēdera uz muguras un atpakaļ.
• Mēģina līst uz priekšu vai atpakaļ.
• Attīstās roku un acu koordinācija.
• Izmanto rotaļlietas dažādos veidos – grabina, krata, dauza un noteikti pagaršo!
• Diezgan koordinēti spēj ielikt sev mutē maizi, ābola šķēli vai citu našķi.
• Sāk lietot pirkstus un īkšķi, lai kaut ko satvertu.
Ir bērni, kas jau šajā vecumā mēģina apsēsties, taču vecākiem to nevajag ierādīt un stimulēt
• Izmanto rokas, lai izpētītu savu un citu cilvēku seju.
• Zina, kas jādara ar rotaļlietām, lai sataisītu troksni.
• Cenšas ar acīm sekot līdzi priekšmetiem, kas iziet ārpus redzesloka.
Ir bērni, kas jau šajā vecumā mēģina apsēsties, taču vecākiem to nevajag ierādīt un stimulēt – mazulis to izdarīs pats, kad būs tam gatavs! Līšana, velšanās, rāpošana un rotaļāšanās uz vēdera bērnam šajā vecumā ir svarīgāka par sēdēšanu vai celšanos kājās.
Ideja spēlei!
Līdzsvara attīstīšanai un iegurņa mobilitātei, kad bērns sāk rāpot, var spēlēt šādu spēli: izveido no bērna mantām šķēršļu trasi, ko papildina ar spilveniem, sarullētām segām, un aicina bērnu rāpot tam pāri.
Var piedāvāt izrāpot cauri paštaisītam tunelim. Tādu var nopirkt arī veikalā jau gatavu.
8 mēneši
• Spēj pārvietoties telpā – veļoties, lienot vai riņķojot ap savu asi. Pieaugušajiem reizēm pat grūti aptvert, cik lielus attālumus un kādā ātrumā var veikt zīdainis.
Bērns aktīvi žestikulē, lai pievērstu sev uzmanību. Joprojām ar prieku met zemē dažādus priekšmetus
• Daži bērni šajā vecumā cenšas piecelties četrrāpus, šūpoties šajā pozā un rāpot vai apsēsties sēdus pozīcijā, taču, visticamāk, pilnībā šīs prasmes tiks apgūtas apmēram deviņu mēnešu vecumā.
• Bērns aktīvi žestikulē, lai pievērstu sev uzmanību. Joprojām ar prieku met zemē dažādus priekšmetus. Ir bērni, kas šajā laikā jau spēj noturēt katrā rokā savu rotaļlietu. Pilnveidojas bērna motorika, bērns vairs nesatver rotaļlietu ar visu plaukstu kā agrāk, bet ar vidējo pirkstu, rādītājpirkstu un īkšķi.
• Arvien vairāk attīstās mazuļa atmiņa.
Ideja spēlei!
Piedāvā piramīdu un gredzenus, aicinot bērnu salikt gredzenus uz piramīdas stieņa tā, kā vēlas mazulis pats.
9 mēneši
• Bērnam arvien svarīgākas kļūst spēles, ko var spēlēt kopā ar mammu un tēti. Šajā laikā bērns pilnveidojas ne tikai fiziski, bet arī emocionāli un viņam kļūst svarīgi, ka arī vecāki dažkārt ievēro viņa “noteikumus”.
Roku kustības ir daudz koordinētākas – mazulis var uzbūvēt torni no diviem klucīšiem
• Bērns joprojām rāpo, spēj brīvi pārvietoties pa istabu.
• Roku kustības ir daudz koordinētākas – mazulis var uzbūvēt torni no diviem klucīšiem. Priekšmetu spēj satvert ar rādītājpirkstu un īkšķi. Aplūko tuvāko apkārtni un pievērš uzmanību sīkām detaļām. Spēj nokļūt pie objekta, kas pievērsis viņa uzmanību.
• Bērnam šajā laikā pieaug interese par dažādām lietām, kas atrodas viņam apkārt, turklāt bērns imitē vecākus, tāpēc vajag ļaut viņam “parunāt” pa telefonu, ieslēgt un izslēgt lampu. Vienmēr arī nepieciešams lietas nosaukt – šādi bērns ātrāk apgūs arī vārdus.
Ideja spēlei!
Plastmasas pudelē ieber zirņus, pupas, stingri aizver ar korķi un iedod spēlēties, tādā veidā iemācot apgūt skaņu daudzveidību.
10 mēneši
• Bērns ir kļuvis vēl spēcīgāks un interesantāks – viņu sāk saistīt spēles, kur dažādi mozaīkas gabaliņi jāieliek atbilstošā vietā, viņš nenoguris cenšas izpētīt apkārtējo pasauli.
Kad bērns jau pats stabili sēž, spēļu laukumā viņu var likt šūpolēs
• Sāk celties kājās un sper pirmos soļus uz sāniem, un tad noslīgst zemē. Stabili stāv uz kājām, ja ir kur pieturēties.
Ideja spēlei!
Kad bērns jau pats stabili sēž, spēļu laukumā viņu var likt šūpolēs. Tikai atcerieties, ka tām jābūt piemērotām zīdaiņiem, lai viņi nevarētu izkrist. Šūpošanās lielākai daļai bērnu ļoti patīk, un tā ir ļoti nepieciešama, lai attīstītu bērna līdzsvara izjūtu.
11 mēneši
• Bērna pirksti ir kļuvuši krietni veiklāki, viņš ir kļuvis arī attapīgāks un ātri vien saprot, kā “atmūķēt” atvilktnes un skapīšus, lai izpētītu to saturu. Mazulim patīk arī būvēt kluču torņus un spēlēties ar sadzīves priekšmetiem.
Pāršķir grāmatai lapas, patīk ievietot priekšmetus citu citā
• Mazulis daudz rāpo, staigā, pieturoties pie mēbelēm, kāpelē, sāk turēties tikai ar vienu roku pie mēbelēm vai kādreiz stāv jau nepieturoties.
• Mēģina atvērt kastēm vākus, lai redzētu, kas ir iekšā.
• Ir laba īkšķa un rādītājpirksta koordinācija. Bērns ir iemācījies plēst papīru.
• Pāršķir grāmatai lapas.
• Patīk ievietot priekšmetus citu citā.
• Var spēt uzbūvēt nelielu torni no krūzītēm vai klucīšiem.
Ideja spēlei!
Ņem resnu diegu, uz kura saver dažādas krāsas, formas un izmēra pogas. Spēlējoties ar šādām krellēm, bērns attīsta sīko motoriku.
12 mēneši
• Mazulis daudz rāpo, staigā, pieturoties pie mēbelēm, kāpelē, sāk turēties tikai ar vienu roku pie mēbelēm vai kādreiz stāv jau nepieturoties! Turklāt viņš saprot gandrīz visu, ko viņam saka.
Prot ievietot figūriņas tām atbilstošās vietās
• Nonākot citu bērnu pulkā, gadu vecu mazulis vislabprātāk spēlējas ar vienaudžiem.
• Pavada laiku, darbojoties ar maziem klucīšiem.
• Izbauda spēles ūdenī.
• Prot ievietot figūriņas tām atbilstošās vietās.
• Var mēģināt zīmēt ar krāsainiem zīmuļiem.
Ideja spēlei!
Bērns būs priecīgs, ja iedosiet viņam lielu kasti, maisu, bļodu vai jebkādu citu trauku un daudz dažādas lietas, piemēram, klucīšus, kurus var tajos mest iekšā. Kad kaste būs pilna, bērns to atkal iztukšos un sāks visu no gala. Šim nolūkam var izmantot arī somas, kuras var atvērt un aizvērt.