Mārcis Mitrevics

Aktualitātes vīna pasaulē

Vīna cienītājiem • 25. Aprīlis, 2023
Šogad februārī Parīzē starptautiskās vīna izstādes Vinexpo laikā paralēli norisinājās vairākas vīna pasaulei svarīgas aktivitātes.

Esmu pārliecināts, ka par vienu no tām Jūs jau esat dzirdējuši – ASI Pasaules Vīnziņu čempionāta titulu izcīnīja mūsu pašu Raimonds, izgriežot pogas visiem vīna pasaules varenajiem. Hip, hip urā!!! Par to mūsu mediji ar ziņām neskopojās, bet šoreiz vēlos pievērsties kādam citam notikumam no Parīzes vīnu izstādes. IWSR, kas ir uzticamākais, precīzākais un visplašāk izmantotais alkoholisko dzērienu tendenču avots pasaulē, publicējis astoņus dzinuļus, kas mainīs visas pasaules vīna un citu alkoholisko dzērienu patēriņa tradīcijas turpmākajos piecos gados. Starp šiem astoņiem apgalvojumiem vismaz četrus es varu pilnībā attiecināt arī uz Latviju un latviešu vīna patērēšanas kultūras tendencēm.

Vīna pieprasījuma polarizācija pēc cenu līmeņiem. Londonā bāzētais analītiskais birojs apgalvo, ka pieaug un turpinās pieaugt ekskluzīvāku, dārgāku un īpašāku vīnu pieprasījums veikalos un attiecīgi to patēriņš. Šī tendence ir vērojama arī pie mums, tikai pretējā virzienā – vislētākā, ekonomiskā vīna pieprasījuma pieaugums Rimi Vīna dārzā novērojams jau vismaz gadu. Domājams, ka šī tendence pastiprināsies – pārtikušais sabiedrības slānis arvien vairāk izvēlēsies izcilākas kvalitātes un augstākas cenas vīnus, savukārt sabiedrības daļa, kura vairāk izjūt ekonomikas lejupslīdi, meklēs pieņemamu vīnu par zemāko cenu.

Vīnu patēriņš mājās turpinās pieaugt. 2020. gadā un ar īsiem pārtraukumiem arī 2021. gadā pandēmijas ierobežojumu dēļ daudzi, kas bija ieraduši vīnu baudīt restorānos un bāros, iemācījās to darīt mājās vai “mājsaimniecības” ietvaros. Mileniāļi pērn bija tie, kas visstraujāk atgriezās sabiedriskajā dzīvē, un bāru restorānu kultūrā, savukārt iepriekšējās paaudzes to darīja kūtrāk un, kā apgalvo analītiķi, šī tendence turpināsies. Gatavot mājās ir kļuvis par modes lietu. Arvien vairāk labi aprīkotu virtuvju, pieaugušās zināšanas par gatavošanu, kā arī plašais pusfabrikātu klāsts pārtikas veikalos to tikai veicina. Loģiski domājot, mūsdienīgā pārtikas veikalā vīna piedāvājumam ir jābūt adekvāti salīdzināmam ar piedāvāto produktu klāstu, tāpēc lielajos Rimi veikalos, kur ir iespējams iegādāties visu iespējamo un visdažādākās ēdiena sastāvdaļas svētku maltītes pagatavošanai, piedāvāta tiek arī vīnu sortimenta daudzveidība.

Kopējais vīna patēriņš turpinās samazināties. Šis ir interesants apgalvojums, kam saknes daļēji meklējamas iepriekšējo gadu vīna patērētāju pieredzē. Kovida izplatībai tikko sākoties, daudzi patērēja alkoholu vairāk nekā iepriekš, tomēr cilvēka pašsaglabāšanās instinkts: “vīna patēriņš iedragā Tavu veselību, Tu nedrīksti lietot vīnu kopā ar zālēm vai vitamīniem, pilnībā atturēšanās no alkohola pasargās Tevi no saslimšanas” – daudziem lika pārvērtēt paradumus un parādījās jauna, pieprasīta niša — dealkoholizēti dzērieni. Es, protams, arī esmu par veselīgu dzīvesveidu, bet – šis NAV aicinājums nomainīt jūsu iemīļotāko vīnu pret ko citu – bezalkoholisku. Šis ir aicinājums atcerēties, ka vīns ir maltītes sastāvdaļa, nevis vienkāršs veids, kā apreibināties. Analītiķi arī uzsver, ka kopējais vīna patēriņš samazināsies ne tikai dzīvesveida maiņas dēļ, bet arī ekonomisko apsvērumu dēļ. Lielai daļai jostas savilkšana un līdzekļu atlicināšana izdzīvošanai nozīmē kaut ko ietaupīt, samazinot ne pirmās nepieciešamības preču iegādi. Pie šādām precēm pieskaitāms arī vīns.

Dzirkstošie vīni izglābs vīna industriju. Šo tendenci esmu pamanījis arī pie mums Latvijā. Rimi, piemēram, stabili mēnesi pēc mēneša, pieaug dzirkstošo vīnu īpatsvars, ko es skaidroju šādi. Manuprāt, tā ir mūsu neizsīkstošā vēlme svinēt un priecāties. Mums var iet čābīgi, mums var draudēt ar vīrusu, var draudēt ar iznīcību, bet mūsos nevar apspiest vēlmi katram pašam sevi un savus tuvākos iepriecināt kaut ar mazumiņu, kaut ar īsu brīdi prieka — un to lieliski palīdz piedzīvot vīna pudelē ieslēgtie burbuļi. Un nav svarīgi, vai tas ir vienkārši gāzēts augļu vīns, itāliešu proseco vai franču šampanietis — burbuļi, kas dzirkstī vīna glāzē, padara mūs mazliet laimīgākus. Kopsavilkumā tuvākās nākotnes vīna patērētāja portrets ir šāds: vismaz minimālā līmenī pavārmākslu apguvis Rimi hipermārketa apmeklētājs, kurš iepirkuma ratos liek dažādus dārzeņus, zaļumus un augļus, izvēlas maltītes pamatēdienam ko īpašu no gaļas stenda, zivju letes vai turpat dārzeņu nodaļā, tad sameklē vajadzīgās garšvielas un izdomā, kādas būs piedevas. Un pirms došanās pie kases iegriežas Vīna dārzā — iesākumā pārbauda, vai nav kas noderīgs īpašajos piedāvājumus, bet, ja tie nevieš pārliecību par iedomāto saderību, dodas īstā un vajadzīgā vīna vai dzirkstošā vīna meklējumos, pētot informāciju par saderībām cenu zīmēs un uz pudeles, izvēloties īsto. Lai izdodas maltītes garšas harmonijas meklējumi un atradumi!

Alkohola lietošanai ir negatīva ietekme.

Alkohola dzērienu pārdošana, iegādāšanās un nodošana nepilngadīgām personām ir aizliegta.


Populārākie raksti