Rimi bērniem logo

Kā izvēlēties brīvā laika nodarbības bērnam

Uzsākot jauno mācību gadu, aktuāls kļūst jautājums par bērnu brīvā laika pavadīšanas iespējām. Var viegli apjukt no plašā pulciņu piedāvājumu klāsta. Kas jāņem vērā un kā izvēlēties piemērotāko – stāsta psiholoģe, Rimi Bērniem eksperte Iveta Aunīte.



Dažāda veida nodarbību apmeklēšana paplašina bērna redzesloku, attīsta prasmes un iemaņas. Bērns mācās komunicēt ar vienaudžiem, mācās pieņemt konkrētu ikdienas grafiku un pierast pie tā. Tomēr, pirms pieteikt bērnu vairākos pulciņos, vecākiem jāizprot tieši savas atvases vēlmes un vajadzības.

Nav viens pareizais nodarbību daudzums, kas bērniem dažādos vecumos būtu jāapmeklē nedēļas vai mēneša laikā. Tas jāizlemj, vērojot savas atvases sajūtas, vēlmes un noskaņojumu

Pašiem mazākajiem
Pavisam maziem bērniem lieliska izvēle būs jebkuras attīstošās nodarbības bēbīšu skolā vai līdzīgās mazuļu pilnveidošanās aktivitātēs. Liels ieguvums bērnam ir profesionāls pedagogs, kurš pārzina mazuļu vecumposmu īpatnības. Šādas nodarbības parasti notiek kopā ar mammu vai tēti, un tās ne tikai sniedz iespēju attīstīties un apgūt sociālās iemaņas, bet arī rada tik ļoti vajadzīgo tuvību, rosina uzticēšanos pasaulei un ir patīkams veids, kā kopā pavadīt laiku. Parasti mazuļi šīs nodarbības apmeklē labprāt, ar interesi darbojas un mācās kaut ko jaunu. Vecākiem šī ir iespēja iepazīties, pat sadraudzēties, plānot kopīgas pastaigas, rīkot bērnu ballītes un citus pasākumus.

Bērnudārzniekiem
Ja mazulis apmeklē pirmsskolas izglītības iestādi līdz trīs gadu vecumam, iespējams, papildu pulciņi nav vajadzīgi, ja vien bērns nav ļoti aktīvs un nenogurdināms. Pedagogi bērnudārzā katru dienu nodrošina audzēkņiem gan attīstošās, gan sporta nodarbības, gan mūziku un pastaigas. Vakarā būtu ieteicams ar bērnu parotaļāties pašiem vecākiem.

Pulciņus drīkst mainīt, iesākt un nepabeigt, izvēlēties citus, mēģināt un mēģināt, līdz būs atrasti īstie

Apmēram no trīs gadu vecuma gandrīz visi bērni apmeklē bērnudārzu. Šajā vecumposmā ārpus izglītības iestādes nav pārāk liels pulciņu piedāvājums. Taču mamma un tētis varētu kopā ar bērnu apmeklēt baseinu, doties pārgājienos, sākt apmeklēt leļļu teātra izrādes, sportot pagalmā, dziedāt un dejot. Šajos brīžos uzmanīgi jāvēro, kura nodarbe bērnā izraisa vislielāko interesi un prieku. Pamatojoties uz novērojumiem, piecu sešu gadu vecumā var sākt apmeklēt kādu nodarbību. Rēķinoties ar bērniem raksturīgo konkrēto domāšanu, nepietiks tikai ar jautājumu: “Vai tu vēlies nodarboties ar futbolu?”. Bērns jāaizved uz nodarbību vai vairākām, jāiepazīstina ar visiem iespējamiem pulciņiem un jāļauj mazajam izvēlēties. Pulciņam ir jābūt prieka un enerģijas avotam, nevis konfliktu un negatīvu emociju radītājam. Pulciņus drīkst mainīt, iesākt un nepabeigt, izvēlēties citus, mēģināt un mēģināt, līdz būs atrasti īstie.

Skolēniem
Sākoties skolas gaitām, bērni parasti ir izdarījuši izvēli un uz ārpusskolas nodarbībām dodas ar prieku. Ideāli, ja bērnam ne tikai patīk pulciņš un skolotājs, bet tur arī ir iegūti draugi. Draugiem būs ļoti svarīga loma 11–13 gadu vecumā, kad, pēc vecumposmu īpatnības, pieaugušo vērtība bērnu acīs strauji krītas un viņu vietu ieņem vienaudži. Ja šie draugi arī apmeklē tās pašas nodarbības, vecākiem būs mierīgāks prāts un mazāk uztraukumu par to, ko brīvajā laikā dara agrīnais pusaudzis. Diemžēl tieši drauga vai draudzenes lēmums pamest pulciņu šajā vecumā var būt iemesls sekot piemēram.

Pusaudži un jaunieši parasti novērtē pulciņus kā hobiju, kā iespēju sasniegt rezultātus, gūt uzvaras, attīstīt radošumu un dzīvot veselīgi. Ja vien bērns nav pārāk aizrāvies ar virtuālo pasauli, nodarbības netiek kavētas – uz tām bērni dodas ar prieku un atgriežas mājās patīkami noguruši un gandarīti.



Noderīgi padomi, izvēloties bērnam pulciņus:

  • Ja bērns čīkst, raud, spītējas vai izrāda pretestību, vecākiem jāpadomā, vai izvēlētā nodarbība ir atvasei piemērotākā, vai nav pārslodzes.
  • Ja tiek novērots, ka bērns ikdienā padodas dažādu grūtību priekšā un nu arī uz pulciņu vairs nevēlas doties, vecākiem jāiesaistās – jāsaprot, kāpēc tas tā ir. Iespējams, atvasei tikai nepieciešama papildu motivācija. Aprunājoties ar bērnu un sadarbojoties ar pedagogu, jāizdomā plāns, kā iesākto turpināt vai arī godam pabeigt.
  • Labs paraugs bērnam ir vecāki, kuriem pašiem ir vaļasprieki, treniņi un mācības. Taču vienmēr jāatceras, ka bērnam var patikt kas cits nekā vecākiem, un pieaugušajiem tas jārespektē.
  • Nav viens pareizais nodarbību daudzums, kas bērniem dažādos vecumos būtu jāapmeklē nedēļas vai mēneša laikā. Tas jāizlemj, vērojot savas atvases sajūtas, vēlmes un noskaņojumu. Ļoti aktīvs bērns var būt nenogurdināms pat tad, ja apmeklēs pulciņus katru dienu. Savukārt biklākam un lēnīgākam arī viena pulciņa nodarbība nedēļā būs pietiekama. Tomēr der atcerēties – ja pulciņu daudzums būs pārlieku liels, mazāk laika atliks kopīgām ģimenes aktivitātēm un vienkāršai kopā būšanai, kas bērnam ir ļoti būtiski.
  • Meklējot savam bērnam piemērotāko pulciņu, var apskatīt savas pašvaldības piedāvātās iespējas. Ja atvase apmeklē bērnudārzu, var pajautāt audzinātājai, vai turpat iestādē netiek organizētas papildu nodarbības bērniem. Tāpat arī skolas piedāvā plašu nodarbību klāstu pēc stundām.

Foto: Shutterstock.com

Izglītība

10. Septembris, 2019


Lasi vairāk