Motivējam bērnu mācīties skaitīt. Idejas izglītojošām rotaļām
Ieteikums. Nesteidziniet bērnu! Ļaujieties viņa ritmam, neuzspiediet savas idejas, lai sajūta par kopā pavadīto laiku un matemātikas pasauli veidotos aizraujoša un saistoša. Ja bērns šīm izglītojošajām rotaļām vēlas veltīt tikai dažas minūtes, necentieties pierunāt viņu padarboties ilgāku laiku.
1. Cik lietus lāšu zem katra mākoņa?
- Nepieciešams: papīrs, šķēres, pildspalva vai flomāsters.
- Darba gaita: no papīra izgriez mākoņus un lietus lāses. Uz mākoņiem uzraksti ciparus.
- Uzdevums bērnam: pie katra mākoņa salikt atbilstošu skaitu lietus lāšu. Šāds uzdevums bērnam īpaši patiks, ja viņš būs piedalījies arī mākoņu un lietus lāšu krāsošanā vai griešanā.
- Ideja! Līdzīgu uzdevumu var sagatavot, izveidojot papīra koku, ābolus, čiekurus vai arī ikvienu citu lietu, kas bērnam dabā patīk.
2. Cik salmiņu jāieliek glāzē?
- Nepieciešams: plastmasas glāzes (der arī krūzes, plastmasas spainīši vai metāla kārba), plastmasas salmiņi, flomāsters.
- Darba gaita: uz glāzēm uzraksti ciparus, piemēram, no 1 līdz 5.
- Uzdevums bērnam: glāzē ielikt tik daudz salmiņu, cik atbilst uz tās rakstītajam ciparam.
- Ideja! Uzdevumu var nedaudz sarežģīt un salmiņus kārtot ne tikai pēc skaita, bet arī pēc krāsām, paralēli apgūstot krāsu nosaukumus.
3. Cik kastaņu?
- Nepieciešams: kastaņi vai citi dabas materiāli.
- Darba gaita: uz lapas jāsaraksta cipari.
- Uzdevums bērnam: pie katra cipara pielikt tik kastaņu, cik nepieciešams.
- Ideja! Lai spēlētos un apgūtu skaitļu pasauli, lietā var likt visdažādākos dabas materiālus, piemēram, kastaņus, zīles, čiekurus, no jūras izskalotus kociņus vai akmentiņus u.c. materiālus.
4. Cik salmiņu uz karodziņa?
- Nepieciešams: putuplasta pamatne, papīrs, flomāsters, līme, koka iesmiņi, sagriezti salmiņi (jo krāsaināki, jo labāk), šķēres.
- Darba gaita: uz pamatnes uzlīmē papīru, saspraud tajos iesmiņus, pie tiem pielīmē izgrieztus papīra karodziņus ar uzrakstītiem cipariem.
- Uzdevums bērnam: uz koka iesmiņiem jāliek tik daudz sagriezto salmiņu, cik rakstīts uz katra karodziņa. Šajā uzdevumā bērns gan apgūst skaitļus, gan arī attīsta pirkstu sīko motoriku.
5. Cik sūkļa gabalu traukā?
- Nepieciešams: sūklis vai porolons, knaģis, nelieli trauciņi, piemēram, kēksu formas, papīrs.
- Darba gaita: sagriez gabaliņos sūkli, uz papīra lapas izkārto kēksu formas un katrā no tām vai pie tās uzraksti ciparu.
- Uzdevums bērnam: ar knaģi trauciņos salikt tik sūkļa gabaliņu, cik norādīts. Knaģis bērnam uzdevumu padarīs interesantāku, vienlaikus attīstot pirkstu sīko motoriku. Aktivitāte paredzēta bērniem vecumā trīsarpus un vairāk gadu.
- Ideja! Uzdevumu vari sarežģīt, samainot ciparus vietām. Šādi veidosies labāka izpratne par skaitļiem un darbības nebūs automātiskas.
6. Kādus skaitļus redzi sev visapkārt?
- Nepieciešams: pašiem vecākiem pamanīt un pievērst bērna uzmanību vietām un lietām, kur redzami skaitļi. Ja mājoklī šādu lietu maz, vecāki kopā ar bērnu var uztaisīt ciparu kartītes, ko piespraust bieži redzamās vietās, piemēram, bērnistabā pie gultas.
- Darba gaita: uz lapas uzraksta ciparu, apvelk rokas formu, iekrāsojot tik pirkstu, cik norāda cipars.
- Uzdevums bērnam: piedalīties ciparu kartīšu gatavošanā.
- Ideja! Izdomā uzdevumus bērnam pats! Piemēram, uzdevums var būt sakārtot grāmatu plauktā “Sprīdīša” bibliotēkas grāmatas augošā secībā.
11. Novembris, 2016