Mūsu bērns klasē vienīgais bez viedtālruņa? Kā rīkoties, un kādi ir riski?
Speciāliste norāda, ka 1. klasē, kad bērnu uz skolu vēl pavada un mājās no skolas atved kāds no pieaugušajiem un ir tik daudz jauna, kas jāapgūst saistībā ar skolas gaitu uzsākšanu, nevarētu teikt, ka viedtālrunis noteikti bērnam būtu vajadzīgs, tomēr daudzi vecāki savam pirmklasniekam pasniedz šo dāvanu. Vienlaikus daudzi vecāki vēl cenšas pagarināt periodu, kurā viņu atvasei viedierīces nav, taču tas var radīt risku.
Pirmais risks
Psiholoģe paskaidro: ja bērnam nav viedtālruņa, kamēr citiem klasesbiedriem tāds jau ir, parādās risks, ka viņš nonāks izolācijā, jo vienaudžiem ar viņu īsti nebūs par ko parunāt. Bērns bez viedtālruņa nevar izsekot tiem notikumiem un dažādu sižetu varoņiem, kas ir aktuāli citiem vienaudžiem, tāpēc komunikācija notiks “dažādās valodās” un var rasties situācija, ka citi ar šo bērnu īsti negribēs draudzēties.
Ierīces iegādei būtu jāiet roku rokā ar noteikumiem par tās lietošanu, kā arī ar pārrunām par drošību internetā
Otrs risks
Bērnam bez ierīces, nonākot skolā, kur citiem tā ir, aizvien būs interese par to. “Un tad mēs varam novērot ainu, ka klasē tie, kam ir telefons, starpbrīdī kaut ko spēlē vai skatās, bet bērns, kuram telefona nav, stāv aiz muguras un siekalojas. Vēl trakāk – sāk lūgties, lai viņam arī iedod paspēlēt,” norāda I. Aunīte, paskaidrojot, ka šādā gadījumā var rasties situācija, ka klasesbiedri to var izmantot, liekot kaut ko izdarīt, lai uz brītiņu dabūtu paspēlēties. Tā var būt gan maza blēņa, liekot nākamajā dienā atnest no mājām konfektes, gan lielāki nedarbi, piemēram, liekot izdarīt kaut ko citam klasesbiedram, skolotājai, nočiept kaut ko no veikala vai pamudināt uz citām nevēlamām darbībām, kuras bērns var veikt tikai tādēļ, lai dabūtu viedtālruni.
Trešais risks
“Kad bērns kādā brīdī tiek klāt ierīcei, viņš tajā pilnībā pazūd, jo visu laiku uztraucas, ka rītā tās var nebūt, ka tā pazudīs, ka šī ir vienīgā iespēja,” norāda Rimi Bērniem eksperte, paskaidrojot, ka aizvien būtu labāk, ja ierīces iegāde, ja vien tas ir iespējams, notiktu otrajā, nevis pirmajā klasē.
Ierīces iegāde roku rokā ar noteikumiem
Psiholoģe uzsver, ka ierīces iegādei būtu jāiet roku rokā ar noteikumiem par tās lietošanu, kā arī ar pārrunām par drošību internetā.
Pilnīgi normāls jautājums, kuru vecāki sapulcē var uzdot cits citam: ko mēs darīsim, kā mēs darīsim, kā mēs gribam, lai notiktu mūsu bērna klasē?
Viens no noteikumiem varētu būt laika limits: telefons ir jānoliek, kad beidzas atrunātais laiks, un jānoliek nost pavisam divas stundas pirms miega, lai bērns pirms iešanas gulēt nav bijis pie ekrāna, kas var radīt miega traucējumus, kā dēļ var tikt ietekmēta gan uzvedība, gan mācības skolā.
Tāpat vecāki var noteikt, ka bērns pie ierīces tiek vien tad, kad ir ticis galā ar saviem tiešajiem pienākumiem: mācībām, pulciņu un sporta nodarbību apmeklēšanu. “Pilnīgi noteikti pirmklasniekam un pat mazākam bērnam šajos noteikumos var paredzēt kādu mazāku mājasdarbiņu, piemēram, salikt traukus mazgājamajā mašīnā vai tieši otrādi – izņemt ārā un sakārtot plauktos, vai ar putekļsūcēju izsūkt paklāju,” pastāsta I. Aunīte.
Būtu svarīgi vienoties, ka, ienākot klasē, telefons tiek nolikts un atkal paņemts tikai pēc stundām
Kā saprast, ka pienācis laiks pirkt viedtālruni?
Šis jautājums vecākiem kopīgi jānolemj vecāku sapulcē, uzsākot mācību gadu, jo tas, kad tiek nopirkts pirmais viedtālrunis, ir vecāku, nevis bērna lēmums. I. Aunīte skaidro: “Pilnīgi normāls jautājums, kuru vecāki sapulcē var uzdot cits citam: ko mēs darīsim, kā mēs darīsim, kā mēs gribam, lai notiktu mūsu bērna klasē? Ir ideāli, ja izdodas vienoties.” Šādā sarunā uzreiz arī būs skaidrs, vai mans bērns patiešām paliks vienīgais bez viedtālruņa vai patiesībā šogad tikai desmit bērniem ir nopirkti, bet vēl 15 vecāki nolēmuši nesteigties.
Psiholoģe arī uzsver: būtu svarīgi vienoties, ka, ienākot klasē, telefons tiek nolikts un atkal paņemts tikai pēc stundām. Runājot par zēniem, viņiem salīdzinājumā ar meitenēm ir lielāks risks, lietojot telefonu starpbrīdī, vēlāk nespēt sakoncentrēties stundai. “Zēns fiziski ir klasē, bet viņš nevar izsekot mācību stundai, viņš domā par to, kā turpinās, kā atspēlēsies, ko darīs nākamajā līmenī, kas ļoti būtiski var ietekmēt mācību procesu,” sekas viedtālruņa lietošanai pārtraukumos starp stundām iezīmē I. Aunīte.
Pazīmes, ka bērns kļūst atkarīgs no viedtālruņa
- Ja izslēgt un nolikt ierīci kļūst grūti, jo īpaši, ja tas notiek ar dusmām vai skandālu.
- Ja bērnam virtuālā pasaule sāk šķist interesantāka par reālo – viņam nav draugu un tie nav vajadzīgi, bērns sāk melot, pa kluso izmantot pieaugušo ierīci, dzēš lietotnes, kas kontrolē telefona izmantošanas laiku utt.
Novērojot šādas pazīmes, psiholoģe iesaka uz ilgstošāku laiku noņemt bērnam telefonu – uz nedēļu vai varbūt pat mēnesi. “Daudzi vecāki ir novērojuši, ka pirmo nedēļu bērns bijis satraukts, nervozs, dusmīgs, bet jau otrajā nedēļā sācis nodarboties ar bērnībai svarīgām lietām – spēlēties ar lego, lellēm, zīmēt, lasīt – un tīri labi sevi nodarbinājis, pēc kā uzvedība mainījusies uz labo pusi. Ja mēs jūtam, ka paliek par grūtu, viens no risinājumiem ir ierīci noņemt vispār,” norāda I. Aunīte. Ja arī tas nav līdzējis, psiholoģe iesaka vērsties pēc palīdzības pie speciālista.
09. Septembris, 2020